Wekelijkse portie wendbaarheid

Nieuws, Ondernemen in Limburg

Baandomein organiseert veel workshops en presentaties. En net als de deelnemers leer ik er zelf ook steeds van. Daarom ben ik ook altijd op zoek naar nieuwe sprekers die passen bij ons portfolio. In dit coronatijdperk volg ik wekelijks een van de vele webinars om mentaal lenig te blijven. De afgelopen week werd ik uitgenodigd door Jeroen Smit voor het evenement ‘Hoe kun je futureproof ondernemen in een veranderende wereld?’. Naast Jeroen sprak ook de in Heerlen opgegroeide Annemarie van Gaal. De webinartitel riep een fijne herinnering op aan Marcel Bullinga die “Ben jij futureproof?” decennialang als hefboom hanteerde om mensen en sectoren toekomstgericht in beweging te krijgen, zoals in oktober 2018 vlak voor zijn overlijden op onze managementontbijt sessie.

Voordat ik de geleerde lessen van Jeroen en Annemarie met jullie deel, wil ik ze graag kort bij jullie introduceren. Jeroen Smit is vooral bekend als onderzoeksjournalist en schrijver van de bestsellers Het Drama Ahold (2009) en De Prooi (2016). In oktober 2019 verscheen Het Grote Gevecht. Annemarie van Gaal is ondernemer, investeerder, televisiemaker en columnist. Zij heeft met haar eigen bedrijven menige crisis meegemaakt, waarbij met name haar belevenissen in Moskou tijdens de eerste jaren ná de val van de Berlijnse Muur een erg indrukwekkend verhaal vormen.

Annemarie gaf concrete en tips hoe je de veranderende markt naar je hand kunt zetten en hoe je kansen kunt pakken terwijl je concurrenten nog met de problemen bezig zijn. Kortom, hoe je als bedrijf in positieve zin profiteert van deze crisis. Ondernemers die in hun eigen waarheid gaan geloven zijn volgens haar minder wendbaar. Dat wat je altijd gedaan hebt misschien niet meer werkt en dat je in staat moet zijn om te kijken wat je kunt doen om je business overeind te houden. Ben jij futureproof?

Jeroen Smit maakt in zijn boek over de duurzaamheidsmissie van de voormalig Unilever-topman Paul Polman duidelijk dat sinds de financiële crisis van 2008 bancaire instellingen en multinationals worstelen met een gebrek aan vertrouwen in de samenleving. Een actueel thema zoals blijkt uit alle kritiek op de financiële steun aan bedrijven zoals KLM en Booking.com. Jeroen gaf aan dat ondernemers juist in deze onzekere tijd moeten nadenken over hoe hun onderneming er over tien jaar uitziet. Nadenken over de toekomst dwingt je om aan de slag te gaan met de veranderende omstandigheden. Als je namelijk blijft doen wat je altijd hebt gedaan, ben je er met of zonder coronacrisis vroeg of laat geweest. Wat is er wel mogelijk met nieuwe technologie, waar heeft de toekomstige klant behoefte aan? Ben jij futureproof?

De gecombineerde boodschap van Annemarie en Jeroen luidt: mis niet de kansen die er ook in deze crisis zijn én denk tegelijkertijd na over hoe jouw bedrijf relevant kan blijven in de toekomst. Geen eenvoudige, maar wel een urgente opgave. Wij gaan graag samen met jou futureproof aan de slag.

Ilonka Sinkeldam
Directeur Baandomein