Column: Eén fan per dag

Nieuws, Ondernemen in Limburg

Het zijn bijzondere en ook ingewikkelde tijden. Door de coronacrisis ziet ons leven er ineens volstrekt anders uit. We blijven zoveel mogelijk thuis. Onze woonplek is voor velen ineens ook onze werkplek geworden. Ik heb zeer veel bewondering voor alle mensen in en rondom de zorg die dag en nacht paraat staan om de zorg te bieden die keihard nodig is. Daarnaast zijn er nog veel meer cruciale beroepsgroepen waarbij thuiswerken nu zeker niet aan de orde is, zoals de supermarktmedewerkers, medewerkers in de logistiek en schoonmakers. Deze tijd gaat met veel zorgen gepaard. Hoe gaat het straks verder met de economie, kan mijn bedrijf overeind blijven in en na deze woelige tijd? Ook bij Baandomein kijken we hoe we onze dienstverlening in deze gewijzigde omstandigheden zo goed mogelijk vorm kunnen geven. We hebben al een interactieve nieuwsbrief verstuurd met een groovy inspiratiesessie van Peter van Kempen, een webinar georganiseerd over creatief denken en via beeldbellen kunnen wij gelukkig ook veel medewerkers in vrijwillige en gedwongen loopbaanpaden blijven ondersteunen.

Terwijl ik deze column thuis schrijf, realiseer ik me dat de oorsprong van Baandomein 25 jaar geleden ligt bij de oprichting van het mobiliteitsnetwerk LIFT dat 5 jaar geleden met Empower Limburg fuseerde tot Baandomein. Het eerste lustrum van het grootste fysieke netwerk op de Limburgse arbeidsmarkt is dus een feit en dat roept mooie herinneringen op. Zoals aan de vele boeiende gastsprekers tijdens de managementontbijtsessies die altijd volgeboekt zijn. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de gedrevenheid van Jos Burgers met zijn belangrijke boodschap voor organisaties: Maak één fan per dag. In goede en slechte tijden. Een fan vertelt enthousiast aan vrienden en zakelijke relaties over jou. Fans zijn de beste ambassadeurs die je je kunt wensen. Denk erover na hoe je je klanten kunt verrassen, ga in de schoenen van je klant staan en bedenk iets waar je klant blij van wordt. Dit zit vaak in eenvoudige dingen. Bel je klant op en vraag hoe het met hem gaat in deze ingewikkelde tijd. Misschien kun je zijn zorgen verlichten door te luisteren, een praktische tip te geven of een verbinding te creëren binnen jouw netwerk. Als je iemands dag bijzonder weet te maken dan heb je er, zo schrijft Jos Burgers, een fan bij. En fans praten over jou in positieve zin. Maak één fan per dag. Altijd en overal. Ook nu in de anderhalve-meter-economie.

Ik ga nu snel nadenken over hoe ik de fans die we de afgelopen 5 jaar bij Baandomein hebben gekregen, kan verrassen met iets onverwachts. Als opstapje naar het moment dat we elkaar weer mogen ont-moeten.

Ilonka Sinkeldam
Directeur Baandomein