Er is krapte op de arbeidsmarkt. We lezen het elke dag in de krant en we ondervinden het steeds vaker in het dagelijks leven. Te weinig mensen in de zorg, te weinig bediening op het terras en zo kan ik nog even doorgaan. Met verbazing zie ik echter dat organisaties hun wervingsstrategieën niet aanpassen aan deze nieuwe realiteit van de post-pandemische arbeidsmarkt waarin alles anders is. De traditionele wervingen selectiemethoden blijven vreemd genoeg intact terwijl het vertrouwen in het vinden van de juiste kandidaten afneemt en de concurrentie verhevigt. Als je altijd doet wat je altijd hebt gedaan, ga je echter niet meer het resultaat krijgen dat je altijd hebt geboekt. Als alles verandert, moet je juist alles veranderen!
De vele mensen die in onderzoeken aangeven dat ze van baan willen veranderen, hebben tegenwoordig wat te kiezen en beginnen zich daar uiteraard ook naar te gedragen. Zij verwachten wat van jou als toekomstige werkgever.
- Wat kun jij anders doen om kandidaten te enthousiasmeren voor jouw organisatie?
- Hoe zichtbaar ben je?
- Werf je nog steeds op de traditionele manier of heb je creatieve manieren gevonden om je doelgroep te bereiken?
Het hoeft allemaal geen hogere wiskunde of dure aangelegenheid te zijn om kandidaten aan te trekken. Ook niet in de huidige arbeidsmarkt.
Een van de dingen die mij opvallen is dat veel mensen die van werkgever willen veranderen vooral het persoonlijk contact in die zoektocht belangrijk vinden. Alvorens in een serieus sollicitatietraject te stappen, willen ze graag eerst een oriënterend gesprek voeren bij de organisatie die op het eerste oog past bij hun voorkeuren. Om mijn subjectieve waarneming te valideren heeft Michael Rijken via Vacature voor Jou een enquête gehouden. Uit de antwoorden van de respondenten blijkt dat maar liefst tachtig procent van de respondenten graag kennismaakt met een eventueel toekomstige collega alvorens ze ergens gaan solliciteren.
80% maakt graag kennis met een eventueel toekomstige collega alvorens ze ergens gaan solliciteren.
Je kunt daar als werkgever op inspelen. Je kunt niet langer wachten tot mensen naar je toe komen. Vind je doelgroep, serveer koffie en laat jouw medewerkers het eerlijke gesprek voeren. Zij kunnen namelijk het beste inschatten of de kandidaten passen bij jouw bedrijf en vacature. Als ze dat namelijk niet kunnen heb jij de verkeerde mensen aangenomen of ze te weinig context gegeven. Je huidige medewerkers zijn de beste recruiters en loopbaanadviseurs van jouw organisatie. Zij begrijpen dat een nieuwe baan een life changing event is. Dat kandidaten écht willen weten waar ze aan beginnen alvorens ze voor jou kiezen. Want dan verandert alles!
Directeur Baandomein